Tuesday 18 January 2011

Tulpanens Dag

Idag firar vi Tulpanens Dag. Jag tjuvstartade redan i lördags med att köpa en bunt tulpaner i vårens vackraste färger - gult, lila, rött och rosa.
Jag tycker det är så otroligt härligt med tulpaner såhär på den tidiga vårkanten, att få titta och dofta på nyutslagna snittblommor kan göra hela ens dag mycket ljusare och få den där vinterdeppigheten att verka långt borta.

Jag har väldigt svårt för att säga vilken blomma som är min favorit eftersom att det ändrar sig med årstiderna och  humöret. Just nu är tulpanen den självklara favoriten, medans jag älskar vitsippor i mars, blåsippor i april. Påskliljor är vackrast runt påsk och hyacinter och amaryllis under jul. Under högsommaren älskar jag vallmo, prästkrage och viol, medans andra gånger tycker jag bäst om ros och lilja.

No comments:

Post a Comment